Börjar bra, det här

1 juli, 2019 Av av Emma-Karin Rehnman

Juli har börjat, och så även min första semestervecka. Jag har dock redan hunnit med två fantastiska semesterdagar, och allting tyder på att det här kommer bli en underbar sommar.

(I skrivande stund sitter jag i telefonkö hos arbetsförmedlingen, för andra gången i dag. Första gången bröts linjen efter 45 minuters väntan, och jag fick börja om på plats 127. Men utöver det, en underbar sommar.)

Det här fick jag vakna till i lördags – två av mina äldsta vänner i lägenheten och en fullpackad picknickkorg.

Födelsedagspicknick i skogen vid sjön där jag bor. Kan det bli mycket bättre än munkar och mimosas två meter från joggingspåret? Otroligt mysig morgon, jag har så fina vänner!

Vännerna åkte efter avslutad frukost till Lollapalooza (precis som större delen av min bekantskapskrets – verkar ha blivit succé, den där festivalen), och jag satte mig på tåget hem till Västerås.

Där vankades det födelsedagsfika och…

… ett jättestort paket! Jag blev lovligt förvånad, främst för att jag inte trodde att jag skulle få några presenter, och sedan för storleken på paketet.

Kalaslek – gissa presenten. Vad tror ni att det är för något? Ledtrådar är att jag kommer kunna återuppta ett intresse och att jag blev väldigt, väldigt glad för denna plasttunna med en pinne på toppen. (Svaret kommer några stycken längre ned.)

På väg ned på stan för att äta middag, och jag hittade ett nytt livsmotto.

Hela familjen samlad! (Och ni ser vem som inte lärde sig någonting alls av att missbruka sina kameraprivilegier på midsommar…) Vi åt middag på Frank, en jätterolig restaurang där de väljer menyn och gästerna äter och ser glada ut. (Oftast väldigt, väldigt glada eftersom de är helt fantastiska på att laga mat.)

Kolla, vad mycket god mat! När vi åt huvudrätten tror jag övriga familjen skämdes lite över mig, för jag var alldeles tvungen att lite då och då högt tala om hur gott det var. gott var det.

Jag åkte tillbaka till Stockholm samma kväll, för att kunna hänga så mycket som möjligt med kompisarna. Det är verkligen otroligt vackert!

Och det här var den fantastiska födelsedagspresenten – en tubasordin! En sordin är något man stoppar in i klockstycket på ett brassinstrument, och som gör att man kan spela på instrumentet utan att det hörs särskilt mycket ut. Det som gör den här sordinen lite speciell är dels att den är gjord för tuba (mycket vanligare för t.ex. trumpet och trombon, som ibland även använder sordiner under spelningar för att få ett visst ljud), och dels att man kan koppla hörlurar till den och lyssna på sig själv! Jag kan alltså sitta i min lägenhet och spela utan att hyresvärdarna hör, men samtidigt höra mitt eget spelande i hörlurar nästan lika bra som om jag spelade utan sordin. Fantastiskt!

På söndagen hade jag och mina vänner bestämt oss för att dra ned på stan, och vi fick sällskap av en fjärde kompis. I väntan på henne såg vi lite coola ut vid Slussen.

Lunch på Söder! Vi hittade en restaurang som hette Dirty Vegan, och som serverade galet goda burgare.

Så goda att jag var tvungen att ligga ned en stund efteråt.

Det var en otroligt fin dag för att bara strosa, titta på blommor och kika in i roliga butiker.

Sista stoppet blev en mysig bar/restaurang vid vattnet längs Strandvägen, där vi satt en stund och vilade trötta fötter och varma huvuden. Och betedde oss som de filmstjärnor vi egentligen är, innerst inne. På tal om åldersnojan jag inte har haft än – det enda är väl kanske att jag börjat dricka alkohol igen. Så kan det gå!

Det blev båt hem, första gången för mig! Jag har vetat sedan innan jag flyttade hit att det går att åka båt från Lidingö in till stan, men jag har aldrig testat. Häftigt att det går att kliva på båten mitt inne på Östermalm, och en halvtimme senare bli avsläppt en kilometer hemifrån. Och perfekt väder för en båttur också!

Det var bara början av semestern, nu börjar den faktiska ledigheten. Planen för sommaren ser i runda slängar ut som följer:

• Första veckan: åka hem till Västerås, förbereda kalas, hänga med familj och vänner och sedan ha själva kalaset på söndagen.
  • Andra veckan: ut i Roslagen med farföräldrarna, ena syrran och min farbror med familj. Förhoppningsvis tid för mycket skrivande och läsande.
  • Tredje veckan: hittills tämligen obokad, men det lär bli en sväng hem till Stockholm för att tvätta och packa om inför…
  • Fjärde och femte veckan: Hurtigruten!!

Därefter är jag tillbaka på fritids igen, men där är det faktiskt sommarlov i drygt två veckor till innan skolan börjar. Det ska bli trevligt, att hänga med kollegor och barn i lugn och ro ytterligare några veckor!

Som sagt, jag tror att det här kommer bli en sommar att minnas. Lite återhämtning, mycket äventyr!